Wednesday, December 9, 2009

PENGLIBATAN KETENTERAAN BARAT DI AFGHANISTAN MENINGKAT KEGANASAN ANTARABANGSA

Oleh : Pemikir MM

Kawasan di rantau Asia Selatan, terutamanya, di Afghanistan dan Pakistan akan berubah menjadi medan perang yang lebih sengit apabila Amerika akan menghantar 30,000 tentera baru ke Afghanistan. Keputusan Amerika Syarikat dalam hal ini juga mendapat sokongan daripada ahli-ahli NATO yang berjanji menghantar 7,000 tentera.

Penghantaran tentera baru ini adalah bertujuan untuk mengukuhkan kedudukan Presiden Karzai yang dilantik kali ke-2 oleh rakyat Afghanistan. Ia juga untuk menolong tentera Pakistan yang kebelakangan ini telah dapat membantutkan kegiatan ketenteraan militan Pakistan di Selatan Waziristan. Dengan pengunduran militan Pakistan ini ke kawasan pergunungan maka tentera Pakistan terpaksa mengisi kekosongan supaya kawasan itu tidak akan diambil semula oleh militan ini. Begitu juga di Afghanistan, dimana tentera tempatan tidak berupaya untuk menentang Taliban Afghan dan dengan itu Amerika diperlukan untuk turut melawan Taliban ini.

Apa yang berlaku di negeri-negeri ini akan tidak berkesudahan kerana tentera-tentera Taliban memang berazam untuk menawan Afghanistan dan mempastikan Amerika kecundang dan meninggalkan Afghanistan. Taliban Afghan dan militan Pakistan berazam mengujudkan Kerajaan Islam di Kabul dan juga Islamabad. Pakistan dianggap strategik kerana ia mempunyai simpanan bom-bom nuklear yang menjadi idaman militan Islam dan juga Al-Qaeda. Sekiranya Pakistan tumpas kepada kelompok militan ini, maka bom-bom nuklear ini menjadi milik tentera militan dan sekaligus mengancam keselamatan dunia termasuk Amerika Syarikat dan negara-negara di dunia ini.

Pemerhati berpendapat bahawa kegiatan Amerika Syarikat untuk terus mengantarabangsakan perang di Afghanistan mempunyai risiko yang sangat tinggi . Pihak Barat pasti kekalkan kehadirannya di Afghanistan walaupun mereka berkata ini adalah sementara, demi menjamin keselamatan mereka sendiri. Kini mereka sedang memburu Osama Bin Laden yang dianggap sebagai Ketua Al-Qaeda dengan menawarkan USD50 milion kepada sesiapa jua yang dapat menangkap atau membunuh Osama. Begitu sekali takutnya negara Barat kepada Osama sehingga sanggup melakukan apa saja untuk mengamankan Afghanistan dan Pakistan.

Pelbagai spekulasi dibuat mengenai Osama tetapi maklumat masih tidak tepat. Pihak perisikan Pakistan turut sama dalam hal ini. CIA pun tidak dapat memberi penilaian mengenai kehadiran Osama. Presiden Ghadafi di Libya memberi amaran kepada dunia bahawa Al-Qaeda akan mencari peluang membuat huru-hara di Eropah kerana isu menara di Switzerland.



No comments: