Tuesday, December 8, 2009

KEAKRABAN MALAYSIA - THAILAND AKAN TERUS MENINGKAT DALAM DEKAD 2010-2020

Oleh : Pemikir MM

Keganasan di Selatan Thai adalah sesuatu yang telah lama berlaku. Ini berpunca dari ujudnya beberapa kumpulan muslim yang cuba memperjuangkan pemisahan 4 Wilayah daripada pemerintahan Thailand. Ramai pejuang-pejuang pemisah terkorban tetapi tuntutan mereka masih jauh dan makin sukar untuk dicapai.

Kini dimensi keganasan di Selatan Thai berubah kepada satu tahap yang seolah-olah tidak dapat diredakan. Banyak pendapat mengatakan bahawa punca keganasan di era terbaru ini adalah buatan bekas Perdana Menteri Thailand, Thaksin. Media mengatakan bahawa ujud konflik kepentingan yang melibatkan pihak tentera dan polis Thailand. Sebelum Thaksin, 4 Kawasan Wilayah ini adalah di bawah kuasa tentera tetapi apabila Thaksin, bekas polis, berkuasa beliau memindahkan kuasa tentera di Selatan Thai kepada pihak polis. Perkara ini telah melibatkan kemarahan pihak tentera lalu mencari jalan untuk membuat huru-hara di Selatan Thai dan yang menjadi mangsanya adalah orang-orang awam Islam, yang tidak berdosa.

Satu ketika, pihak jahat cuba melibatkan Malaysia dalam konflik berdarah di kawasan ini, tetapi niat ini musnah apabila tiada bukti untuk menuduh Malaysia terlibat. Malahan, YAB. PM sekeras-kerasnya menafi tuduhan melulu pihak tertentu Thailand.

Kini YAB PM Malaysia akan mengadakan perbincangan tahunan ke-4 Malaysia-Thailand di Bangkok mulai 07 Disember 2009. Perbincangan seperti ini hanya berlaku di Asean sahaja. Isu-isu sempadan di antara Malaysia dengan negara-negara jiran seperti Malaysia telah dapat diselesaikan melalui mekanisma mesyuarat dipanggil GBC yang telah lama ujud. Tiada negara selain Malaysia yang mengamalkan mekanisma ini di dunia. Pakistan dan India pun tidak mempunyai mekanisma ala GBC.

Perbincangan di Bangkok kali ini tertumpu kepada perkara-perkara termasuk kerjasama dalam melaksanakan perjanjian di mana Malaysia melatih 4,000 orang muslim Selatan Thai dalam bidang keagamaan di pusat-pusat latihan di Malaysia; menepati pemintaan Thailand supaya Malaysia membantu mengubah-suai kurikulum sekolah-sekolah agama Selatan Thai; dan kedua-dua PM melihat sendiri pada 09 Disember 2009 keadaan di Narathiwat, Selatan Thai. Turut diberi beri perhatian ialah permasalahan-permasalahan, termasuk penyeludupan pendatang-pendatang tanpa izin dari Burma, China, Afrika dan Bangladesh masuk ke Malaysia; isu rakyat Malaysia yang berada di dalam penjara-penjara Thailand dan kerjasama antara Bangkok dan KL dalam bidang pelaburan berteraskan FTA.

Media war-warkan otonomi diadakan untuk 4 wilayah sebagai langkah penyelesaian. Ini mungkin tidak dapat diterima oleh Bangkok kerana ia memaparkan kelemahannya menangani krisis di NSelatan Thai. Apa yang berlaku, mereka hanya mendengar pandangan-pandangan tetapi tidak semestinya bersetuju. Mereka akan bersetuju kepada program-program percuma dimana Malaysia menanggung kosnya.

Pemerhati mengucapkan selamat bersidang kepada YAB. PM. Adalah diharapkan bahawa perbincangan dengan Perdana Menteri Thailand akan membuka lembaran baru dalam hubungan Kuala Lumpur – Bangkok menghadapi dekad 2010–2020, yang penuh dengan cabaran-cabaran.














No comments: