Wednesday, December 2, 2009

KES SODOMI MP PERMATANG PAUH MENGAIBKAN ...... HENTIKAN ANGAN-ANGAN PIMPIN NEGARA


Oleh : MM

Makhamah pada 1 Disember 2009 telah menolak rayuan MP Permatang Pauh supaya kes sedomi terhadapnya diketepikan. Datuk Mohd. Zabidin Mohd. Diah, Hakim telah menetapkan kes ini didengar pada 25 Januari hingga 25 Februari 2010. Makhamah perlu mendengar kenyataan-kenyataan semua saksi-saksi supaya keputusan lebih adil dapat dicapai.

MP Permatang Pauh, pula berhujah bahawa laporan-laporan medikal perlu diambil kira. Namun, hakim berpendapat bahawa laporan ini tidak boleh dijadikan asas untuk mengugurkan kes sodomi ini.

Kes sodomi ini dilaporkan berlaku pada 26 Jun 2008 di Kondominium Desa Damansara, Bukit Damansara yang melibatkan MP Permatang Pauh dan Saiful. Ia tertangguh begitu lama kerana rayuan-rayuan oleh MP tersebut. Beliau juga meminta kes ini didengar oleh makhamah syariah. Hasrat ini tidak tercapai kerana ia melibatkan satu kesalahan dari segi undang-undang.

Pemerhati berpendapat bahawa kes ini masih belum selesai dan ia akan didengar oleh makhamah pada awal 2010. Maka eloklah rakyat menunggu. Pandangan dari media-media tertentu menyatakan bahawa Saiful mempunyai sebab supaya kes ini dipercepatkan kerana hak kebebasannya tersekat oleh undang-undang.





No comments: