Tuesday, December 8, 2009

KAPAL SELAM MALAYSIA MENJADI TARIKAN DI LIMA 2009

Oleh : Pemikir MM

Program LIMA Kementerian Pertahanan Malaysia di bawah YB. Menteri Dato’ Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi telah dilaksanakan dengan jayanya. LIMA kali ini melibatkan 2 segmen besar iaitu pameran persenjataan laut dan udara. LIMA juga berjaya memperolehi berjumlah RM9 bilion. Ini adalah satu penghasilan yang terbaik. Diharapkan bahawa dalam LIMA 2011, di Langkawi akan meningkat sambutan dan juga MOU-MOU.

LIMA telah menarik minat rakyat tempatan Langkawi, Alor Star, Pulau Pinang dan sekali gus menghidupkan suasana seluruh pulau Langkawi. Kini Langkawi sudah terkenal di seluruh dunia. Kemudahan-kemudahan seperti hotel-hotel lima bintang menjadi tarikan orang-orang luar menuju ke Langkawi disamping bersantai menikmati keindahan pulau ini.

Kehadiran kapal selam pertama Malaysia, Scorpen, menjadi tarikan. Ramai berpeluang melihatnya dengan lebih dekat tentang kecanggihannya, terutamanya dalam perut kapal selam itu sendiri. Pemimpin-pemimpin, media, orang-orang persendirian termasuk Dato’ Ali 35 bertuah melihat kehebatan kapal selam ini. Dengan adanya kapal selam ini, pertahanan Malaysia bertambah mantap dan aman membolehkan Malaysia dapat melaksanakan program YAB PM demi mamakmurkan tiap rakyat berteraskan ”1 Malaysia”.

Pemerhati mengucapkan syabas kepada Kementerian Pertahanan dan semua mereka yang terlibat dalam anjuran LIMA. Tahniah juga kepada pemimpin-pemimpin BN seperti YAB PM, YAB. Timbalan PM kerana sama-sama mengambil berat bagi mejayakan LIMA ini yang telah menarik ribuan peminat dari negara-negara Asean termasuklah Singapura, Indonesia, Brunei, Thailand, Filipina, USA, Australia, UK, France, Rusia dan German.

No comments: