Friday, October 30, 2009

UCAPAN MP MARANG DI PARLIMEN 27 OKTOBER 2009, ADALAH HAMBAR DAN TIDAK PRO-PEMBANGUNAN

Oleh : Pemikir MM


MP Marang DS Abdul Hadi Awang (PAS) dalam ucapan di Parlimen pada 27 Oktober 2009 telah membuat kenyataan-kenyataan politiknya mengenai beberapa isu yang sudah lama dan kerap kali yang ditimbulkan dalam dewan. Apa yang diucapkan walaupun panjang tetapi tidak langsung mempunyai sentuhan kesyukuran kepada Allah bahawa bumi Malaysia yang kaya raya ini dinikmati oleh semua kaum tanpa kira bangsa, agama dan budaya. Beliau, veteran dalam politik, sepatutnya memberi perhatian kepada yang benar dan apa jua kebaikan dan pembangunan positif yang telah dihasilkan oleh Kerajaan BN.

Idea-idea dalam ucapan di dewan mulia ini sepatutnya bersifat membina supaya kerajaan dapat sama-sama meneliti dan membangunkannya. Membuat kritikan yang tidak membina, hanya merugikan masa ahli-ahli dewan dan yang lebih penting lagi pegawai kerajaan yang memang serius cuba mencungkil hujah-hujah positif MP Marang, jika ada. Malangnya, beliau tidak putus-putus dengan pendirian dan pemikiran yang tidak membina.

Pemerhati berpendapat bahawa eloklah pada ucapan-ucapannya yang akan datang, MP Marang, mengeluarkan idea-idea untuk membangunkan rakyat dan negara. Walaupun MP ini adalah pembangkang, beliau bebas memberi pandangan-pandangan pragmatik untuk diterima pakai. Dalam keadaan sekarang, sekiranya idea beliau masih ditahap lama maka sukar pihak kerajaan dan juga media untuk sama-sama menelitinya.

Dinasihatkan bahawa ahli-ahli pembangkang yang lain perlu mempunyai pandangan di luar kotak dan memberi idea bernas supaya mereka kelihatan pro-pembangunan dan bukan sebaliknya. Rakyat Malaysia adalah celik dan mereka lebih mementingkan kualiti hidup dan jemu mendengar retorik semata-mata.

No comments: