Tuesday, August 25, 2009

NIK AZIZ KELIRU DAN MENGELIRUKAN

Kenyataan berkaitan isu-isu Islam dari perspektif Islam, kenyataan dan ucapan para pemimpin-pemimpin dan penceramah-penceramah PAS mengeni perkara-perkara dan isu-isu yang menyentuh ajaran-ajaran Islam, yang bertentangan dengan ahli sunnah wal-jamaah.Tentunya tidak semua ucapan dan kenyataan dikaji dan dijelaskan di dalam jawapan ini. Hanya beberapa isu yang dianggap penyelewengan yang besar dan nyata sahaja yang akan dihuraikan di dalam jawapan ini.


Kajian ke atas ucapan-ucapan Mursyidul Am PAS Nik Abdul Aziz Nik Mat

Politik takfir itu dijadikan senjata untuk meletakkan PAS sebagai golongan orang-orang beriman dan UMNO sebagai golongan kafir. Apabila diminta mengulas langkah UMNO mengemukakan calon-calon daripada kalangan guru-guru agama beliau berkata bahawa ustaz-ustaz UMNO itu sama dengan ahli ahli al-kitab Yahudi dan Nasrani yang menentang nabi Muhammad s.a.w

Ulasan Terhadap Politik Takfir

Sebenarnya perkembangan kefahaman takfir di Malaysia ini, pada mulanya daripada Fatwa-fatwa Shakh Abdul Kadir Mandili, seorang ulamak Melayu yang warganegara Arab Saudi. Beberapa kefahaman yang menjiwa politik takfir diamalkan oleh PAS seperti fahaman mengkafirkan orang-orang UMNO kerana kerajaan yang diterajui UMNO tidak melaksanakan hukum Allah. Jesteru orang –orang Umno dihukum kafir, maka sembelihan orang UMNO tidak boleh dimakan dan tidak sah sembahyang berimamkan orang UMNO.

Alasan bahawa kerajaan tidak melaksanakan hukum Allah adalah kafir, tidak boleh diterima. Ini kerana tidak semua hukum Allah tidak dilaksanakan bermakna mengingkarikannya. Menurut pegangan Ahli Sunnah Wal Jama’ah bahawa tidak melaksanakan hukum Allah tetapi tidak menginkarinya tidak membatalkan iman. Beza dengan pegangan Khawarij bahawa seseorang menjadi kafir apabila tidak melaksana hukum Allah.

Politik bukan persoalan agama yang mutlak dan bukan persoalan akidah. Sandaran persoalan politik ialah ’ijtihad” atau (hasil pemikiran) yang dihasilkan secara deduktif dan induktif dari dasar umum Al –Quran. Oleh yang demikian pemikiran politik itu sifatnya subjektif dan relative dan keduniaan. Kerana ia tertakluk kepada hokum subjektiviti dan relativity yang berubah-ubah.

Al- Quran memberikan nilai akhlak yang tinggi yang harus dan wajib dipatuhi oleh setiap orang Islam yang melibatkan diri dalam arena politik. Ia harus amanah, jujur, ikhlas dan bertanggungjawab dalam semua hal.

Aliran pemikiran kedua melihat politik Islam itu dalam perspektif yang sedemikian kerana itu merika tidak mengangap politik atau parti politik itu sebagai satu agama dan akidah.

Sebab kalau sekiranya parti politik itu dianggap sebagai agama dan akidah maka akan lahirlah dalam kehidupan umat Islam suatu agama dalam agama “dinun fi al din” akibatnya kehidupan beagama umat Islam sendiri menjadi porak-poranda

Sebab majoriti umat Islam dalam konteks Malaysia kini tidak menjadi anggota mana-mana parti politik. Jadi kalau demikian keadaannya apa lagi kepada majoriti orang Islam yang tidak menganggotai parti politik itu.

Mereka sudah pun beragama Islam sekadarkan tidak menjadi anggota parti. Kalau sekiranya parti tertentu sahaja yang Islam maka apa halnya dengan parti lain. Sedangkan parti lain itu juga anggotanya terdiri daripada orang Islam. Maka itu parti politik harus dilihat hanya sebagai suatu alat bukannya agama dan akidah.

Maka kalau demikian halnya tidak menjadi halangan wujudnya dua atau tiga parti politik dalam Negara Islam. Syaratnya parti politik itu tidak dijadikan sebagai agama

FATWA-FATWA DAN PENDAPAT PEMIMPIN PAS

• Tidak sah sembahyang di belakang orang Barisan Nasional
• Haram dimakan daging binatang sembelihan orang Barisan Nasional kerana tidak sah sembahyangnya.
• Terfasakh nikah diantara suami isteri orang Barisan Nasional dan orang bukan Barisan Nasional
• Tak sah akad nikah oleh iman dari golongan Barisan
• Kena diperbaharui nikah yang diakadkan oleh iman Barisan
• Tidak boleh tanam mayat orang Barisan di perkuburan Islam
• Orang Barisan mati tidak boleh disembahyang ke atasnya kerana murtab dan mereka juga tidak boleh sembahyangkan ke atas mayat orang PAS
• Orang Barisan tidak payah sembahyang, puasa, naik haji kerana tidak diterima oleh tuhan amalan itu daripada mereka

Ulasan terhadap fatwa-fatwa dan pendapat pemimpin PAS:

Oleh kerana kesan daripad fatwa-fatwa atau pendapat-pendapat ini sangat besar bahayanya kepada perpaduan umat Islam maka jemaah ulamak telah mengadakan suatu mesyuarat khas yang dipengerusikan oleh Yang Berhormat Sahibul Samahah Datuk Mufti Kerajaan Kelantan dan dihadri oleh semua anggota jemaah ulamak.

1- Yang Berhormat Datuk Hj. Ismail bin Yusuf, Timbalan Mufti Kerajaan Kelantan.
2- Al Fadhil Tuan Hj. Abdul Ghani Awang Kechik, Kampung Kubang Bemban, Pasir Mas
3- Al Fadhil Tuan Hj. Abdul Aziz Hj, Abu Bakar Pondok Terusan Pasir Tumboh, Kota Bharu
4- Al Fadhil Tuan Hj. Muhamad Hj. Yusuf
5- Al Fadhil Tuan Hj. Hassan Hj. Ismail
6- Al Fadhil Tuan Hj. Abdullah Hj. Abdul Rahman
7- Al Fadhil Tuan Hj. Hasbullah Hj. Mohd Hassan
8- Al Fadhil Tuan Hj.Hassan Idris

Mesyuarat khas itu telah membahas dan mengambil keputusan bahawa:

“Setelah membahasnya mengenai perkara-perkara tersebut dengan beralas kepada kitab-kitab tafsir dan kitab-kitab tauhid karangan ulamak yang muktabar, maka dengan sebulat suara jemaah ulamak membuat keputusan bahawa kelapan-lapan perkara yang tersebut adalah tidak benar dan betentangan dengan ajaran Islam, serta sangat mendatangkan bahaya terhadap akidah Islamiah dan per[aduan orang-orang Islam”

Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan memberi nasihat dan ingatan kepada orang ramai supaya jangan terkeliru dengan pendapap-pendapat atau fatwa-fatwa yang menyeleweng serta menyesatkan umat Islam yang dibuat oleh orang-orang yang tidak bertanggungjawab.


Mursyidul Am PAS Nik Abdul Nik Mat Menyifat Allah SWT Dengan Sifat Mazmumah:


Menyifatkan Allah SWT dengan sifat mencarut dan mendakwa dalam al-Quran banyak ayat carutan dan menamakan Allah SWT sebagai lebih jahat/samseng dari manusia

Ulasan:
Iman Abu Jaafar al-Tahawi(Ulamak salaf ke-3 hijrah) berkata:”Barangsiapa yang menyifatkan Allah dengan satu sifat daripada sifat-sifat manusia(seperti jahat, samseng, mencarut) maka dia telah kafir”

Qadi Iyad telah berkata: “Tada khilaf di kalangan ulamak bahawa orang-orang islam yang menghina dan mengukut Allah taala menjadi kafir/murtab dan halal darah mereka”

Penggunaan Uslub Musyakalah untuk mengisbatkan Allah SWT sebagai jahat adalah meragukan sedangkan perkara aqidah tidak boleh disandarkan kepada perkara yang meragukan


Nik Abdul Nik Mat berkata:”Kalau Nabi hidup, nabi akan suka tinggal di kelantan’’ dan mereka mendakwa Nabi juga berwasiat kepada pemimpin mereka melalui mimpi untuk meneruskan perjuangan.

Ulasan:
Di dalam kitab Rad al-mukhtar al’a al-Dar al-maliki: bersepakat(ulamak) Islam bahawa menghina Nabi adalah kafir, dan hukum pelakunya adalah bunuh, Barang siapa syak pada hukuman dan kafir orang tersebut, dia juga jatuh kafir’

Ia cuba mempergunakan Nabi Muhammad SAW untuk menarik perhatian pengikutnya yang taksub buta. Ini adalah cara yang telah digunakan oleh bekas ketua kumpulan ajaran al-ARQAM suatu masa dahulu.


Nik Abdul Aziz Nik Mat membantah keputusan Jawatankuasa Muzakarah Majlis Fatwa Kebangasaan yang dianggotai oleh 10 cedekiawan agama dengan mengatakan “sekiranya urusan syurga dan neraka merupakan hak mutlak Allah, maka manusia akan bebas melakukan kejahatan di dunia tanpa mengambil kira soal dosa dan pahala”

Ulasan:
Rektor Kolej Islam Darul Ridzuan, Prof. Datuk Dr. Mohd. Yusuf Husssin berkat tindakan Nik Abdul Aziz mengatakan bukan hak mutlak Allah SWT menentukan syurga atau neraka seseorang itu apa? Siapa beliau? Jika Allah tiada hak mutlak, Nik Aziz ada? Dan Nik Aziz harus menjawab isu penyokong UMNO yang “difatwakan” beliau sebagai tidak layak masuk syurga, bukannya mengeluarkan kenyataan baru di luar konteks perbincangan”

Pensyarah Jabatan Fiqh dan Usul, Universiti Islam Antarabangsa (UIAM), Prof. Datuk Dr. Mahmood Zuhdi Abdul Majid Menegaskan, Nik Aziz tidak harus mengeksploitasi kenyataan Majlis Fatwa Kebangsaan bagi memperlihatkan kebenaran beradadi pihaknya, “semua pihak perlu menilai kenyataan Nik Abdul Aziz sebagai kenyataan seorang politik, bukan ahli agama”

“Kebijaksanaan beliau berpolitik dan menggunakan isu agama berupaya memperlihatkan kebenaran dipihaknya, namun beliau harus berani berterus terang untuk menyatakan pendiriannya adalah pendirian politik’”

Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah(YADIM), Datuk Mohd , Nakhaie Ahmad mengatakan Nik Abdul Aziz tidak harus sewenang-wenangnya “melompat” dari satu isu isu yang lain. “Dalam hadis 40 Iman Nawawi, ada mengatakan bahawa seseorang kafir yang memeluk Islam sebelum akhir hayatnya diberikan balasan syurga walaupun tidak sempat bersembahyang, asalkan dia ikhlas”

“’Jadi bukankah ketentuan syurga atau neraka itu hak mutlak Allah SWT? Bagaimana Nik Abdul Aziz boleh keluarkan kenyataan begitu? Jangan ikut sedap otak sendiri”
Menurut Ketua Dewan Ulamak PAS Datuk Harun Taib secara terbuka tidak bersetuju dengan Nik Aziz. Menurut Harun, “peluang masuk syurga adalah urusan Allah dan ia tidak bergantung kepada parti yang disertainya”


KEPUTUSAN FATWA

Dari segi Bahasa
memberi jawapan/penjelasan bagi sesuatu masalah agama

Dari Segi Istilah
Penjelasan mengenai hukum syarak oleh Mufti bagi sesuatu masalah agama berdasarkan dalil syarak sebagai jawapan kepada sesiapa yang bertanya, baik secara sendirian atau berkumpulan.
FATWA
Fatwa ialah keputusan fatwa yang telah dikeluarkan oleh Jabatan Mufti dan telah diwartakan oleh kerajaan negeri bagi proses penguatkuasaan undang-undang.

________________________________________
PROSES MENGELUARKAN KEPUTUSAN

Proses mengeluarkan jawapan dilakukan secara berjemaah samada di peringkat negeri ataupun di peringkat kebangsaan.

SYARIAT FATWA DALAM ISLAM

Islam mensyariatkan umatnya bertanya kepada orang yang berilmu sekiranya mereka mendapati sesuatu masalah itu tidak jelas hukumnya.

SKOP Fatwa

Isu atau maalah yang timbul dalam msayarakat dan belum jelas hukum mengenainya.
Pendapat yang berbeza antara ulama yang memerluan pemilihan(tarjih)
Isu-isu yang telah difatwakan di negar-negara lain yang perlu isesiakan mengikut keadaan setempat.

Isu-isu yang bersifat global dan berkaitan dengan kepentingan umat Islam.


FATWA DI MALAYSIA

Fatwa adalah satu unsur penting dalam kehidupan masyarakat Islam. Kemajuan Sains dan Teknologi yang dinamik di Malaysia telah menimbulkan beberapa persoalan baru yang memerlukan huraian menerusi fatwa.

Jabatan Mufti negeri-negeri di seluruh Malaysia memainkan peranan penting bersama Jabatan Kemajuan Islam Malaysia(JAKIM) bagi mengeluarkan sesuatu fatwa. Sebagai sekretariat, Jabatan Mufti dan JAKIM mengadakan persidangan dan muzakarah semasa bagi membincangkan sesuatu isu dan perkara yang belum diputuskan.

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam.
Jawatankuasa ini akan mengundang pihak tertentu mengikut bidangnya yang boleh membantu bagi membincang dalam usaha menyelesaikan sesuatu permasalahan.

Beberapa asatizah dan cendekiawan yang berpengalaman juga merupakan ahli di dalam jawatankuasa ini bagi tujuan memperluaskan perbincangan dan sebagai usaha menjadikan mereka pelapis di masa hadapan.


Bagaimanakah Fatwa dikeluarkan

1. Perlu dikaji dan dibentangkan di dalam jawatankuasa.
2. Lazimnya mengikut pendapat muktamad dalam mazhab Syafie
Jawatankuasa Fatwa berpegang kepada Ahli Sunnah Wal Jamaah.
3. Mengikut kaedah fiqh Al-Aulawiyyat iaitu meletakkan sesuatu pada
kedudukan yang sewajarnya samada dari segi hukum, nilai mahupun
pelaksanaanya.Perkara/Amalan yang lebih utama hendaklah didahulukan
berdasarkan penilaian syariat dan akal.
4. Jawatankuasa fatwa akan merujuk kepada pendapat-pendapat
sahabat,tabiin, imam-imam mazhab dan fuqaha dengan mengadakan
penelitian dalil-dalil dan implikasinya.





















*************************************************************************
SUMBER RUJUKAN
Al-Quran Al-Karim
Al-Sunnah Al-Nabawiyyah
Al-Ijmak
Al-Qiyas
Ijtihad Ahli Al-Fuqaha Semasa






No comments: