Wednesday, August 26, 2009

PERINGATAN BAGI ORANG YANG BERIMAN, SIAPAKAH DAJJAL PADA MASA KINI?

Sumber: Tingkat 6.com

Dari Anas Bin Malik, Sabda Rasulullah s.a.w. ”tidak ada kampung atau daerah di dunia yang tidak didatangi Dajjal, melainkan Makkah dan Madinah”

Sahabat bertanya ”ya Rasulullah apa makna Dajjal?, Rasulullah menjawab ”Dajjal itu ialah pembawa berita yang mengelirukan”

Pada tahun 1971 di pondoknya Pulau Melaka (Kelantan), Tuan Guru Nik Aziz mentafsirkan Dajjal itu, ialah ”Pembawa berita yang mengelirukan, bohong dan fasik” contohnya, Dajjal itu diibaratkan ”Bunga Asli dan Bunga Plastik yang tidak dapat dibezakan keasliannya”. Tambah beliau lagi, Rasulullah s.a.w bersabda ”Bahawa pembawa berita yang boleh mengelirukan masyarakat setempat, kampung dan negeri dan negara”

Tuan Guru Nik Aziz dalam penjelasannya mengenai keputusan Muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan mengatakan, ”Jika seandainya syurga dan negara itu hak Allah semata-mata tiada guna umat Islam di dunia ini berlumba-lumba berbuat kebaikan kerana akhirnya nanti akan ditentukan oleh Tuhan.

Kalau syurga neraka ni dibiarkan kepada hak mutlak hak Tuhan belaka, banyak mencuri dan rasuah berlaku tak boleh serah mutlak kepada Allah”

Sesungguhnya ketentuan seseorang itu ke syurga atau ke neraka adalah hak mutlak Allah s.w.t.

Menafikan hak kekuasaan Allah Ta’ala ini bukan sahaja mengelirukan umat Islam malah merosakkan aqidah. Nauzubillahiminzalik.

Dari Pentafsiran Ini,
Siapakah Dajjal itu?

1 comment:

anak umno sarawakian said...

Biasalah kalau orang alim2 yang bercakap semua nak dengar.Boleh dikatakan Tuan Guru Nik Aziz ilmunya tinggi dan menggunakan bahasa yang tinggi,tapi bila dah sampai tahap macam tu orang rendah ilmu pun boleh berfikir mana baik dan mana buruk.Jadi baiklah dengan ilmu yang ada, tapi jangan samapai nak memburukkan kerajaan dengan kata2 manis.Janganlah dijadikan modal agama islam tu untuk menumbangkan kerajaan yang ada,wassalammm