Friday, September 11, 2009

Q & A Pilihan Raya Kecil DUN N.11 Permatang Pasir

Oleh: Pemikir
Kenapa pilihan raya kecil DUN Permatang Pasir diadakan?
Pilihan raya kecil bagi kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) N.11 Permatang Pasir di adakan berikutan penyandangnya Dato’ Mohd.Hamdan Abdul Rahman (63) yang mewakili Parti PAS meninggal dunia kerana sakit jantung di Institut Jantung,KL pada 30 Julai 2009 (Rabu).
DUN N.11 Permatang Pasir adalah salah satu kawasan DUN daripada tiga kawasan DUN dalam Parlimen Permatang Pauh. Dua DUN yang lain dalam Parlimen ini adalah N.10 Sebarang Jaya yang diwakili oleh BN dan DUN N.12 Penanti, yang diwakili oleh PKR.

Bagaimanakah jumlah pengundi mengiku pecahan kaum?
Jumlah pengundi berdaftar yang berdaftar bagi kerusi N.11 Permatang Pasir adalah seramai 20,350 pengundi, termasuk 14,715 pengundi Melayu (72.31%), 5,278 pengundi Cina (25.94%), 327 pengundi India (1.61%) dan 28 pengundi lain-lain kaum (0.14%).

Apakah cara hidup pengundi DUN ini?
DUN N.11 Permatang Pasir merupakan satu kawasan luar bandar dalam Daerah Seberang Perai Tengah dan sebahagian besar pengundinya tinggal dalam taman-taman perumahan, kampong dan setinggan. Pada masa yang sama, sebahagian besar pengundi DUN ini terdiri daripada golongan petani,pekedai runcit dan pekerja kilang yang berpendapatan rendah.

Bagaimana sokongan BN dalam DUN ini ?
Tiada siapa dapat nafikan bahawa kawasan ini adalah kubu kuat BN sehingga pilihan raya umum tahun 1999. Pada 1990, BN menang dengan majoriti 4271 undi. Pada 1995 pula, BN terus menang dengan majoriti besar 6198 undi. Trend ini jelas menunjukkan peningkatan sokongan terhadap BN.Namun, pada tahun 1999, calon PAS, Mohd Hamdan, memenangi kawasan ini pada julungkalinya dengan majoriti 3,154.

Kenapa calon PAS menang pada tahun 1999,2004 dan 2008?
Calon PAS , Mohd Hamdan, menang dalam DUN Permatang Pasir kerana beberapa faktor. Antara faktor utama : 1. Tertimbul perpecahan antara barisan pemimpin-pemimpin UMNO akibat DS Anwar Ibrahim dipecat dari jawatan Timbalan Perdana Menteri dan UMNO kerana kes moral.
2. Calon PAS, Mohd Hamdan, bukan kerana polurariti PAS. Mohd Hamdan, selaku calon PAS, pernah kalah dua kali kepada calon BN apabila bertanding di DUN Penaga, Parlimen Kepala Batas.
3. Pengundi Cina dan India memihak pembangkang kerana terpengaruh dengan beberapa peristiwa yang menyentuh perasaan dan emosi mereka.
Bagaimana sokongan BN dalam pilihan raya 2004 DAN 2008?
Keputusan pilihan raya sejak tahun 1986 jelas menunjukkan bahawa UMNO dan PAS mempunyai jumlah penyokong yang seimbang dalam DUN ini. Malah, PAS didapati hanya mendahului BN (UMNO) dengan perbezaan peratusan undi yang kecil iaitu hanya dengan kadar lebih-kurang 5 peratus sahaja sejak tahun 1999 sehingga PRU12. BN berjaya memulihkan kehakisan sokongan BN dalam tahun 1999 dalam tahun 2004.
Pada tahun 2004, calon PAS, Mohd Hamdan, selaku penyandang hanya dapat mengekalkan DUN ini dengan majoriti 679 undi sahaja.
Namun, pada tahun 2008, PAS menang DUN ini dengan sokongan luar biasa dari pengundi bukan Melayu. PAS menang dengan majoriti 5433.Kemenangan PAS pada tahun 2008 adalah disebabkan oleh bukan kerana populariti PAS malah kerana masalah kehilangan sokongan pengundi bukan Melayu terhadap BN kerana beberapa peristiwa pada saat –saat akhir.

Adakah kemungkinan BN menang dalam pilihan raya kecil di Permatang Pasir kali ini?
Berdasarkan analisis undi popular dalam pilihan raya umum sejak tahun 1986, Parti BN mempunyai 8,754 penyokong setia. Berbanding dengan 8,000 penyokong setia bagi PAS . Hampir 3,000 pengundi atau 15 % didapati mempunyai pendirian dan kecenderungan politik yang tidak tetap, malah memilih calon dan parti berdasarkan isu semasa. Jumlah peratusan pengundi setia tersebut jelas menunjukkan bahawa BN mendahului PAS sebelum bermulanya kempen gerak kerja pilihan raya kecil.
Walaupun timbul andaian-andaian bahawa sokongan pengundi Melayu terhadap PAS meningkat sedikit sejak PRU12, tetapi dari segi realitinya, keputusan pilihan raya kecil DUN Manek Urai, Kelantan menunjukkan trend yang sebaliknya.Nyatanya, sokongan pengundi Melayu terhadap PAS kini kian merosot. DUN Manek Urai yang digempar gempurkan sebagai kubu kuat PAS, PAS hanya menang tipis dengan majoriti 65 undi berbanding dengan 1357 dalam PRU12. PAS hanya mendahului BN dengan perbezaan 1 % sahaja.

Betulkah pengundi bukan Melayu akan menentukan menang-kalah dalam Pilihan raya kecil ini?
Jumlah pengundi bukan Melayu, terutamanya Cina adalah sebanyak 27 %. Jumlah ini sudah tentu mampu menentukan menang-kalah.Namun, sokongan pengundi bukan Melayu kepada calon PAS dijangka merosot kerana beberapa faktor seperti berikuit:
1.Masyarakat Cina tidak puas hati dengan PAS kerana kerajaan PAS menutup tempat memelihara khinzir di negeri Kedah.2.Masayarakt India pula marah kepada DAP kerana kerajaan DAP di Penang cuba meroboh Kg.Buah Pala yang didiami oleh kaum India beratus-ratus tahun.
3.Masyarakat Cina dan India marah kepada Ahli EXCO kerajaan PKR Selangor yang terdiri daripada PAS kerana melarang penjualan minuman keras di kedai-kedai runcit (convinience store) sekitar kawasan perumahan masyarakat Islam. 4. Kaum India marah kepada kerajaan PR kerana mengurangkan bilangan ahli majlis-majlis kerajaan tempatan di Selangor dan Penang.
Tindakan kerajaan PR di negeri-negeri tersebut dijangka akan mengurangkan sokongan pengundi Cina dan India kepada calon PAS pada PR kecil ini.
Adakah pengundi Melayu akan terus menyokong PAS dalam pilihan raya kecil ini?
1.Kecenderungan pengundi Melayu terhadap PAS jelas sudah berubah ketika ini.Kejayaan BN mengurangkan majoriti undi PAS daripada 1357 kepada 65 undi pada pilihan raya kecil Manek Urai, Kelantan, telah meningkatkan moral penyokong-penyokong BN terus berjuang menghadapi PAS.
2.Malah, analisis dan kajian pendapat baru-baru ini menunjukkan populariti BN telah meningkat hampir 12 % di kalangan pengundi Melayu, terutamnya pengundi muda sejak PRU12.
3. Keterampilan dasar-dasar dan perubahan yang diperkenalkan oleh PM, Dato Seri Mohd.Najib Tun Razak, mencetuskan gelombang perubahan dalam pentadbiran dan pemikiran politik rakyat Malaysia.
4. Tidak dapat nafikan UMNO terus dapat sokongan daripada orang Melayu.tetapi PAS mendapat simpati.Apakah implikasi keputusan pilihan raya kecil Permatang Pasir kepada BN?
Secara umumnya, UMNO adalah dikaitkan dengan kuasa politik orang Melayu. Dengan itu, kemerosotan sokongan kepada UMNO akan dilihat sebagai kemerosotan dan kehilangan kuasa politik dan identiti orang Melayu di Malaysia. Kemerosotan kuasa politik Melayu akan menjejaskan stabiliti politik, malah kesejahteraan dan keharmonian hidup rakyat Malaysia dalam jangka panjang.
Memandangkan peri kepentingan kuasa politik UMNO di Malaysia, para penganalisis politik menjangka trend Manek Urai akan diulangi di Permatang Pasir.

No comments: