Thursday, September 17, 2009

MIC PERLU BERSOPAN SEMASA BERSIDANG

Oleh: Pemikir - MM

Persidangan MIC pada 12 September 2009 telah menarik minat semua kaum di Malaysia, dari Perlis hingga ke Sabah dan Sarawak. Persidangan ini dianggap penting kerana berlakunya pemilihan saf pemimpin-pemimpin baru ke CWC, MIC. Dato’ Seri Samy Vellu masih kekal Presiden selepas menang tanpa bertanding buat kali ke-11. Penyokong-penyokong utama yang disenaraikan oleh beliau turut berjaya ke CWC ini.

Persidangan turut mengalu-alukan ucapan YAB Perdana Menteri sebagai Presiden Barisan Nasional. YAB telah mengingatkan delegasi bahawa pemimpin yang dipilih tidak semestinya popular di peringkat akar umbi. Ini merupakan satu mesej jelas yang ditujukan kepada pemimpin-pemimpin lama MIC yang perlu mendengar kepada aspirasi penyokong-penyokong mereka di peringkat akar umbi.

Insiden yang mencacatkan persidangan telah berlaku apabila satu delegasi membuat syor supaya Tun Mahathir diberi kalungan selipar. Perkara ini telah menimbulkan kemarahan majoriti rakyat Malaysia. Mereka mengutuk keras terhadap sikap biadab delegasi berkaitan. Perkara ini sepatutnya tidak berlaku dalam persidangan ke-62 MIC ini. Tiap-tiap ahli MIC yang telah bersama-sama BN kian lama sepatutnya mempunyai minda kelas pertama. Tetapi dengan sedihnya perkara seperti ini tidak wujud kerana ahli-ahli tertentu masih tidak faham dan memiliki minda kelas ketiga.

Pemerhati berpendapat bahawa Dato’ Seri Samy Vellu perlu bertindak tegas terhadap delegasi ini dengan segera kerana cadangan perwakilan MIC tersebut adalah tidak sopan dan keterlaluan. Di samping itu Dato’ Seri Samy Vellu dikehendaki memenangi penyokong-penyokongnya MIC di semua lapisan kaum India supaya dapat kembalikan sokongan mereka kepada BN. Kita tidak mahu melihat apa yang dikata ”cakap tidak serupa bikin”. BN sudah puas menghadapi permasalahan dalaman saperti MIC dan sekiranya tidak diperbetulkan dari sekarang, ia boleh menjejaskan prestasi BN menjelang PRU ke-13.

No comments: