Tuesday, September 16, 2008

ZAID IBRAHIM DIMINTA BERCUTI

KUALA LUMPUR 15 Sept. – Datuk Zaid Ibrahim hari ini menyerahkan surat peletakan jawatan Menteri di Jabatan Perdana Menteri kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Surat tersebut diserahkan ke pejabat Perdana Menteri di Putrajaya kira-kira pukul 2 petang dipercayai antaranya sebagai membantah langkah kerajaan menahan tiga individu di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Sementara itu, di KUALA TERENGGANU, Perdana Menteri yang mengesahkan perkara tersebut berkata, Zaid menemuinya di kediamannya di Seri Perdana, Putrajaya petang ini dan menyatakan hasrat untuk meletakkan jawatan sebagai menteri Kabinet.

Menurutnya, dalam pertemuan tersebut beliau telah menasihatkan Zaid supaya bercuti dan memikirkan betul-betul keputusannya itu.

‘‘Dia ada sebut perkara itu kepada saya. Saya kata fikirlah betul-betul dan lepas itu saya pun tiada masa sebenarnya kerana mahu datang ke sini (Terengganu).

‘‘Kalau dia letih sangat pergilah bercuti, pergi sekejap sudahlah. Masa Ramadan nak cuti mana, duduk rumah lah,” katanya selepas majlis berbuka puasa dan solat tarawih di Masjid Abidin (Masjid Putih) di Kuala Terengganu malam ini.

Abdullah bagaimanapun berkata, beliau belum berkesempatan membaca surat peletakan jawatan Zaid itu kerana ia dihantar ke pejabatnya di Putrajaya sedangkan semasa itu beliau berada di rumah.

Justeru menurutnya, beliau akan membuat keputusan mengenai hasrat Zaid untuk meletak jawatan selepas membaca surat itu.


‘‘Surat itu tiada pada saya. Jadi saya baca surat itu nantilah... ada di pejabat, Saya di rumah, dia (Zaid) jumpa saya di rumah,” jelasnya.

Ditanya mengenai pendirian beliau mengenai keputusan yang dibuat oleh menteri berkenaan, jelasnya, Zaid bebas untuk membuat keputusan itu.

‘‘Itu kebebasan dia, hendak letak jawatan itu adalah kebebasan,’’ katanya.

Mengenai sama ada keputusan itu akan melemahkan Kabinet pimpinan beliau, Abdullah menegaskan, tindakan Zaid itu tidak akan memberi kesan kepada kerajaan pimpinannya.

Zaid yang merupakan seorang peguam dilantik sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri setelah mengangkat sumpah sebagai Senator di Dewan Negara pada 18 Mac lalu.

Peletakan jawatan beliau dikaitkan dengan kenyataannya semalam bahawa kerajaan tidak sewajarnya menggunakan ISA untuk menahan tiga individu, sebaliknya mereka perlu diadili mengikut sistem perundangan negara ini bagi mengelakkan keadaan bertambah buruk.

Menurut Zaid, pelbagai undang-undang terdapat di negara ini yang boleh digunakan untuk mengadili atau menghukum individu yang dikatakan menimbulkan ketegangan kaum.

Beliau sebelum ini turut meminta Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Tan Sri Muhyiddin Yassin supaya meletak jawatan jika tidak berpuas hati dengan kepimpinan Abdullah.

Ia ekoran kenyataan Muhyiddin yang juga Naib Presiden UMNO kerana meminta Abdullah supaya memikirkan semula tarikh peralihan kuasa yang dijadualkan pada 2010 kerana tempoh tersebut terlalu lama.

No comments: