Tuesday, July 15, 2008

SIASAT DULU, JANGAN TERLALU TAKSUB (1)

Oleh Spyleman

Saya telah mengenali Anwar Ibrahim sejak daripada sekolah lagi. Beliau belajar di MCKK dan ketika itu badannya amat kurus sekali. Beliau sering dibuli oleh kumpulan senior membuat jiwanya tertekan dan ingin membalas dendam kepada sesiapa saja terutamanya lelaki yang membulinya.

Oleh itu, saya tidak hairan sebarang dakwaan terhadapnya seperti dendam kesumat wanita terhadap lelaki yang pernah merogol atau mempermain-mainkan mereka. Ini memang lumrah dunia dan wanita itu sentiasa mencari lelaki yang boleh dimusnahkan.

Salah satu pilihan untuk dirinya dihormati, Anwar mahu menonjolkan dirinya sebagai seorang manusia yang sukakan agama. Oleh itu, beliau menghafal beberapa ayat yang membuat orang lain kagum dan menganggapnya seorang yang tahu mengenai agama.

Ini berlarutan sehinggalah beliau berjaya memimpin ABIM dan yang amat mendukacitakan ramai yang begitu taksub serta menganggap beliau seorang yang pandai dalam bidang agama dengan mengeluarkan ayat-ayat Al-Quran.

Sebenarnya, setiap ayat itu dihafal untuk tujuan tertentu. Begitu juga dengan perkataan Mandarin dan Jerman yang bermatlamat untuk menarik perhatian ketika di Dewan Rakyat. Lim Kit Siang begitu tertarik dengan manusia yang bernama Anwar ini.

bersambung....

No comments: